Τρίτη 16 Σεπτεμβρίου 2014

Αξιολόγηση – Επιλογές Στελεχών Εκπαίδευσης, του Βασίλη Παληγιάννη.



Με αφορμή αρνητικά σχόλια για την αξιολόγηση Σχολικών Συμβούλων και Διευθυντών Εκπαίδευσης και με δεδομένη τη δυσπιστία και την αντίδραση των εκπαιδευτικών απέναντι στις προθέσεις, τη σκοπιμότητα και την εγκυρότητα του συστήματος αξιολόγησης που προωθείται, όφειλε η πολιτική ηγεσία να έχει επιδιώξει έναν γόνιμο και ουσιαστικό διάλογο με τις Ομοσπονδίες των εκπαιδευτικών.
Αν πραγματοποιείτο αυτός ο διάλογος θα κατανοούσε ο Υπουργός Παιδείας πως η προωθούμενη αξιολόγηση δεν έχει παιδαγωγικό προσανατολισμό, δεν.....
αποβλέπει στην ανατροφοδότηση και στη βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης, αλλά στοχεύει να μετατραπεί σ’ ένα εργαλείο ελέγχου και επιβολής κυρώσεων.
Θα κατανοούσε πως οι αξιολογητές είναι στελέχη που στην πλειονότητά τους επελέγησαν με κομματικό και αναξιοκρατικά κριτήρια.
Ιδιαίτερα στις επιλογές των Διευθυντών Εκπαίδευσης τον Αύγουστο του 2010, είχε θριαμβεύσει η ημετεροκρατία, η φαυλότητα και η αναξιοκρατία, σε βάρος της αξιοκρατίας και της αξιοπιστίας.
Η σκληρή παραταξιακή λογική και η κομματική σκοπιμότητα είχαν τεθεί πάνω από το συμφέρον της δημόσιας εκπαίδευσης. Όλα ήταν μεθοδευμένα στα πλαίσια της ευνοιοκρατίας και της ολοκληρωτικής αντίληψης και νοοτροπίας συγκεκριμένων κέντρων.
Με την αναξιοκρατική επιλογή των Διευθυντών Εκπαίδευσης πραγματοποιήθηκε και ο πλήρης έλεγχος των ΠΥΣΠΕ με αποτέλεσμα να είναι ελεγχόμενη και η επιλογή Διευθυντών Σχολείων. Με αυτό τον τρόπο ολοκληρώθηκε ο πλήρης έλεγχος της διοικητικής πυραμίδας της εκπαίδευσης.
Προς επίρρωση όλων των παραπάνω, εξέδωσα ανακοίνωσή τον Αύγουστο του 2010 παραθέτοντας χαρακτηριστικά παραδείγματα κρίσης και αξιολόγησης υποψηφίων στη διαδικασία της συνέντευξης και το ίδιο έπραξα και στη Γενική Συνέλευση του Κλάδου.
Με τις συγκεκριμένες επιλογές χάθηκε μία ευκαιρία για την αναβάθμιση του κύρους και της αξιοπιστίας των στελεχών εκπαίδευσης.
Με βάση και τα παραπάνω ενισχύεται η εύλογη και κατανοητή δυσπιστία των εκπαιδευτικών στη διαδικασία αξιολόγησης. Είναι δυνατόν τα παραπάνω στελέχη εκπαίδευσης να αξιολογήσουν αντικειμενικά τους εκπαιδευτικούς; Είναι δυνατόν σ’ αυτά τα στελέχη να στηριχθεί η διαδικασία της αξιολόγησης; Είναι δυνατόν ο εκπαιδευτικός να αποδεχθεί ως αντικειμενικό το προϊόν αυτής της αξιολόγησης; Πόσο δύσκολο είναι να κατανοήσει η πολιτική ηγεσία πως η αξιολόγηση συνδέεται άμεσα με τη διαδικασία επιλογής των στελεχών εκπαίδευσης;
Νομίζω ότι αυτές οι επιλογές έπρεπε να είχαν ημερομηνία λήξεως χθες!
Αβίαστα προκύπτει η ανάγκη για νέες επιλογές στελεχών, με αξιοκρατικά και αντικειμενικά κριτήρια και με συμβούλια επιλογής μη ελεγχόμενα.
Σύμφωνα με το Ν.3848/2010, η θητεία όλων των στελεχών εκπαίδευσης λήγει στις 31/07/2015 και η διαδικασία επιλογής των νέων στελεχών ξεκινά τον Ιανουάριο του 2015. Προβλέπει δηλαδή ο Ν.3848 ότι μέσα σ’ ένα 7/μηνο θα ολοκληρωθεί η επιλογή Σχολικών Συμβούλων, Διευθυντών Εκπαίδευσης και Διευθυντών Σχολείων. Στο προβλεπόμενο αυτό 7/μηνο ζήτημα είναι αν θα προλάβουν να γίνουν οι επιλογές μόνο των Σχολικών Συμβούλων. Όποιος γνωρίζει τη διαδικασία επιλογών κατανοεί πως είναι αδύνατον την 01/08/2015 να έχουμε νέα στελέχη αν η διαδικασία δεν ξεκινήσει άμεσα!
Εκτός κι αν σκέφτονται, όπως κι αυτοί που επέλεξαν τα σημερινά στελέχη, να παρατείνουν τη θητεία τους για να έχουμε ελεγχόμενους Διευθυντές Εκπαίδευσης 6ετούς θητείας που θα προετοιμάσουν και θα ελέγξουν μέσω της αξιολόγησης και τις επόμενες επιλογές στελεχών!
Οι σκοπιμότητες όμως έχουν κι αυτές τα όριά τους.
Η διασφάλιση των όρων που απαιτούνται για την εφαρμογή ενός αξιόπιστου συστήματος αξιολόγησης με καθαρά παιδαγωγικό προσανατολισμό εξακολουθεί να είναι ζητούμενο και συνδέεται άμεσα με την επιλογή στελεχών εκπαίδευσης.

Πάντα στη διάθεσή σας

 Παληγιάννης Βασίλειος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου