Κυριακή 27 Μαρτίου 2011

Μισθολογικές ψευδαισθήσεις: Όταν κάποιοι σπεύδουν να βαφτίσουν «Αυξήσεις» τις Μειώσεις, του Αργύρη Κολοκοντέ Αντιπροέδρου ΕΛΜΕ Φλώρινας.

Σε προηγούμενο άρθρο που δημοσιεύτηκε στις 2/3/2011 με τίτλο: «Περί Μισθολογικών Σεναρίων», επιχειρήθηκε να ενημερωθούν οι συνάδελφοι εκπαιδευτικοί για το που ακριβώς πρέπει να έχουν στραμμένη την προσοχή τους όσον αφορά τις μισθολογικές εξελίξεις στον κλάδο. Παρατέθηκαν λοιπόν τότε, 3 υποθετικά σενάρια, με την επισήμανση ότι μπορεί τελικά να μην έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα ή μπορεί και να υλοποιηθούν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο όλα μαζί ταυτόχρονα. Ο λόγος δε της παρουσίασής τους ήταν: «για να γνωρίζουν ότι γνωρίζουμε…ότι υποψιαζόμαστε…και αυτή τη φορά θα είναι πολύ πιο δύσκολο να μας κοροϊδέψουν». (βλ. http://iarvanitis.blogspot.com/2011/03/blog-post_751.html)
Πριν λίγες ημέρες, μέσω του Τύπου, ήρθε «στο φως» της δημοσιότητας μία πρόταση από την Ένωση Αποφοίτων των Εθνικών Σχολών Δημόσιας Διοίκησης και......Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ε.Σ.Δ.Δ. – Ε.Σ.Τ.Α.) για ένα νέο σύστημα αμοιβών-παρακίνησης στο Δημόσιο Τομέα. (Έτσι τιτλοφορείται).
(βλ. για το πλήρες κείμενο: http://www.esdaa.gr/Portals/0/Users/004/04/4/misthologiko_enap.pdf 
και για σχετικά δημοσιεύματα: http://www.alfavita.gr/artro.php?id=27017
Η πρόταση της ΕΝΑΠ επιβεβαιώνει ορισμένους από τους φόβους των 3 μισθολογικών σεναρίων που είχαν αναπτυχθεί στο άρθρο που αναφέρω παραπάνω, καθώς η ΕΝΑΠ προτείνει :
  1. Κατάργηση του 13ου και 14ου μισθού και ενσωμάτωση των «επιδομάτων» (πλέον) εορτών και αδείας στο Βασικό Μισθό.
  2. Μείωση των μισθολογικών κλιμακίων από 18 σε 10.
  3. Κατάργηση όλων των επιδομάτων και ενσωμάτωσή τους στο Βασικό Μισθό. (Εξαιρούνται το επίδομα θέσης για το οποίο προτείνεται η διατήρησή του με ποσόστωση επί του Βασικού Μισθού, το οικογενειακό και το επίδομα υπηρέτησης σε προβληματικές και παραμεθόριες περιοχές παρότι προτείνεται για το σύνολό τους ανώτερο χρηματικό όριο).
Με αφορμή λοιπόν την πρόταση της ΕΝΑΠ, αναπαράχθηκαν από στόμα σε στόμα δημοσιεύματα που κυκλοφόρησαν στον Τύπο, σύμφωνα με τα οποία αυξάνονται +17,22% οι αποδοχές των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών του Υπουργείου Παιδείας. Η είδηση ότι υπήρξε πρόταση από την οποία αυξάνονται οι αποδοχές των απασχολούμενων στο Υπουργείο Παιδείας, που μισθολογικά αποτελεί «τον τελευταίο τροχό της αμάξης» με τη μεγαλύτερη δυνατή αναντιστοιχία προσόντων-αμοιβών, ορισμένους μας χαροποίησε συγκρατημένα μόνον, καθώς μας κίνησε την περιέργεια να διαπιστώσουμε αν τελικώς έτσι έχουν τα πράγματα. Προσοχή! για να είμαστε σαφείς πρέπει να ξεκαθαριστεί ότι αυτό το ποσοστό προέκυψε από δημοσιεύματα και δεν καταγράφεται πουθενά μέσα στο κείμενο της πρότασης της ΕΝΑΠ.
Ας προσπαθήσουμε λοιπόν να πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά και να δούμε τι ακριβώς συμβαίνει. Πρώτα απ’ όλα είναι πάγιο αίτημα του κλάδου η ενσωμάτωση της πλήρους αξίας των «σταθερών» επιδομάτων στο Βασικό Μισθό (για να είμαστε κατανοητοί, «σταθερό» δεν είναι λ.χ. το οικογενειακό επίδομα ή το επίδομα θέσης, ενώ «σταθερά» είναι λ.χ. τα επιδόματα εξωδιδακτικής απασχόλησης, διδακτικής προετοιμασίας, κινήτρου απόδοσης). Ως εδώ όλα καλά. Από την άλλη, κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι η πρόταση αυτή της ΕΝΑΠ είναι μία πρόταση για την οποία χρειάσθηκε σίγουρα αρκετός κόπος και χρόνος και ότι περιέχει παρατηρήσεις με τις οποίες είμαστε σύμφωνοι (όπως λ.χ., η παρατήρηση ότι το να μην έχει αυξηθεί στην πάροδο του χρόνου και να παρέχεται στον εργαζόμενο επίδομα 1ου ή/και 2ου τέκνου μόλις 18€, με τα σημερινά δεδομένα είναι κάτι που δεν ανταποκρίνεται στην ουσία της ύπαρξης αυτού του επιδόματος). (Ποιες ανάγκες του τέκνου μπορείς να καλύψεις με 18€ μικτά, ούτε καν καθαρά;;;). Γιατί λοιπόν γράφεται αυτό το άρθρο;;; Ακριβώς επειδή αυτό το περί αύξησης +17,22% στις αμοιβές των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών μας κίνησε την περιέργεια να δούμε αν πράγματι είναι αληθές ή είναι απλώς μία ψευδαίσθηση.
Θα διαπιστώσετε λοιπόν στην πορεία του κειμένου ότι βάση της εν προκειμένω πρότασης της ΕΝΑΠ όχι μόνον δεν αυξάνονται οι καθαρές αμοιβές των νεοδιόριστων συναδέλφων εκπαιδευτικών, αλλά αντιθέτως ΜΕΙΩΝΟΝΤΑΙ!!! Αυτό οφείλεται στο ότι όλη η μελέτη της ΕΝΑΠ επικεντρώνεται στις ΜΙΚΤΕΣ ΑΠΟΔΟΧΕΣ των υπαλλήλων (=αποδοχές πριν τις κρατήσεις) και στο ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ των 2 επιμέρους μισθολογικών σεναρίων που καταθέτει ως πρόταση στους Φορείς Άσκησης της Οικονομικής Πολιτικής εν όψει του Ενιαίου Μισθολογίου, χωρίς να μεριμνά για το ποιες θα είναι τελικά οι ΚΑΘΑΡΕΣ ΑΠΟΔΟΧΕΣ (=τα χρήματα τα οποία θα φθάνουν τελικώς στα χέρια των υπαλλήλων), καθώς αγνοούνται οι ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ.
Προκειμένου να γίνουν τα παραπάνω κατανοητά θα χρησιμοποιήσουμε κάποια απλά  παραδείγματα. Για να αποφευχθεί η σύγχυση μεταξύ της υφιστάμενης σήμερα κατάστασης και της διαμορφούμενης από την πρόταση της ΕΝΑΠ κατάστασης, το πιο απλό παράδειγμα που μπορούμε να πάρουμε είναι: Νεοδιόριστος κατηγορίας ΠΕ, νεοασφαλισμένος (μετά τις 1/1/1993), χωρίς μεταπτυχιακές / διδακτορικές σπουδές, χωρίς οικογενειακό επίδομα και χωρίς επίδομα προβληματικής ή/και παραμεθορίου περιοχής. Για να συμπεράνουμε αν προκύπτει όφελος ή όχι για το νεοδιόριστο του παραδείγματός μας πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι η πρόταση της ΕΝΑΠ και στα 2 επιμέρους Σενάρια που περιλαμβάνει είναι: ο εισαγωγικός Βασικός Μισθός του υπαλλήλου να εκκινεί από 1455,00€. (Αυτό που μεταβάλλεται μεταξύ των 2 Σεναρίων της ΕΝΑΠ είναι οι παράμετροι ωρίμανσης και ο καταληκτικός μισθός, κάτι το οποίο δεν επηρεάζει το παράδειγμά μας). Συγκρίνουμε λοιπόν αρχικά τα εξής:
  1. Μηνιαίες Καθαρές Αμοιβές του Νεοδιόριστου του παραδείγματος υπό την Υφιστάμενη σήμερα Κατάσταση, κατά τη διάρκεια του 1ου έτους διορισμού
και
  1. Μηνιαίες Καθαρές Αμοιβές του, υπό την Πρόταση της ΕΝΑΠ, επίσης κατά τη διάρκεια του πρώτου έτους διορισμού.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου