Σε αγκάθι μπορεί να εξελιχθεί την επόμενη σχολική χρονιά ο εκπαιδευτικός «Καλλικράτης», ο οποίος προβλέπει συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολείων στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Ηδη, οι πρώτες προτάσεις για συγχωνεύσεις σχολείων, ορισμένες εκ των οποίων παρουσιάζει η «Κ», έχουν διαμορφωθεί. Οι αλλαγές προκαλούν εντονότατες αντιδράσεις από γονείς και μαθητές –ήδη υπάρχουν λιγοστές καταλήψεις σχολείων– αλλά και από τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες και..... δημοτικές αρχές. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», έως τα μέσα Μαρτίου θα ληφθούν οι τελικές αποφάσεις από την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας ώστε να προχωρήσει ο προγραμματισμός της σχολικής χρονιάς 2011-2012. Θα έχουν προηγηθεί (έως τις 25 Φεβρουαρίου) οι προτάσεις των περιφερειακών διευθυντών εκπαίδευσης για τα σχολεία που θα συγχωνευθούν και η συνάντηση της ηγεσίας του υπουργείου με εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (στις 28/2). Σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου, είναι νωρίς να προβλεφθεί το τελικό ποσοστό των σχολείων που θα συγχωνευθούν από τις 14.425 δημόσιες μονάδες που λειτούργησαν το 2010. Πάντως, οι πρώτες εκτιμήσεις το τοποθετούν μεταξύ 3% και 5%.
Διελκυστίνδα
Το θέμα έχει εξελιχθεί σε διελκυστίνδα. Η ΟΛΜΕ (εκπαιδευτικοί μέσης εκπαίδευσης) και η ΔΟΕ (δάσκαλοι), που έχουν προγραμματίσει απεργία για τις 22 και 23 Φεβρουαρίου, υποστηρίζουν ότι το υπουργείο Παιδείας λειτουργεί μόνο υπό την πίεση της εξοικονόμησης πόρων και αγνοεί τα ποιοτικά εκπαιδευτικά κριτήρια που απαιτούνται για τη λειτουργία ενός σχολείου. Από την πλευρά τους, οι δημοτικές αρχές αντιδρούν διότι, την ίδια στιγμή που πολλοί δήμοι είναι υπερχρεωμένοι, με τις συγχωνεύσεις σχολείων θα κληθούν να αντιμετωπίσουν τα επιπλέον έξοδα για τη μεταφορά των μαθητών.
«Οι συγχωνεύσεις θα γίνουν με βάση παιδαγωγικά και δημογραφικά κριτήρια και θα αφορούν μικρό αριθμό σχολείων», ανέφερε στην «Κ» η αρμόδια υφυπουργός κ. Εύη Χριστοφιλοπούλου. Η ίδια διαβεβαιώνει ότι θα τηρηθεί ο ανώτατος αριθμός μαθητών ανά τμήμα στους 25 στην πρωτοβάθμια και στους 30 στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Το υπουργείο, πάντως, πίσω από τα επιχειρήματα των ΟΛΜΕ και ΔΟΕ διαβλέπει την ανησυχία των εκπαιδευτικών όσων σχολείων συγχωνευθούν για τις οργανικές τους θέσεις, ενώ αντιδράσεις προκαλεί και το ζήτημα της μείωσης των διευθυντικών θέσεων. Οσο για τις αντιδράσεις δημοτικών αρχόντων, σε πολλές περιπτώσεις αποδίδονται σε τοπικισμούς, ενώ ως αντεπιχείρημα για την αύξηση των εξόδων μεταφοράς προβάλλεται η εξοικονόμηση κονδυλίων από τη μείωση των κτιρίων που νοικιάζονται από τους δήμους για σχολεία. Επίσης, με τις συγχωνεύσεις μικρών σχολείων θα εξοικονομηθεί προσωπικό, που θα αξιοποιηθεί για τη βελτίωση των υπαρχόντων σχολείων (π.χ. μετατροπή κάποιου σχολείου σε ολοήμερο).
Οι προτάσεις
Για παράδειγμα προτείνονται:
- Η συνένωση ολιγοθέσιων γυμνασίων στην Εύβοια (Στενής με 25 μαθητές, Μακρυκάπας με 25 και Καθενών με 50), που έχουν τρεις διευθυντές και 30 καθηγητές. Η συνένωση θα γίνει σε καινούργιο κτίριο στους Καθενούς, που απέχουν από τη Στενή και τη Μακρυκάπα 10 λεπτά.
- Η συνένωση του 3ου εξαθέσιου Δημοτικού Μυτιλήνης με το 12ο εξαθέσιο Δημοτικό Μυτιλήνης σε ένα 12θέσιο Πειραματικό.
- Η συγχώνευση του μονοθέσιου Δημοτικού Ανω Λαψίστας Ιωαννίνων (11 μαθητές) με το διθέσιο της Κάτω Λαψίστας (25 μαθητές), που απέχουν 3 χλμ.
- Στη Φθιώτιδα η Μακρακώμη και η Σπερχειάδα, που απέχουν 3,5 χλμ., διαθέτουν η καθεμιά γυμνάσιο και λύκειο με περίπου 80 μαθητές το καθένα. Προτείνεται η συνένωσή τους σε ένα γυμνάσιο και λύκειο. Το ένα θα στεγάζεται στη Μακρακώμη και το άλλο στη Σπερχειάδα.
- Στον Νομό Λάρισας οι εννιά μαθητές του Γυμνασίου Ναρθακίου θα φοιτήσουν στα Φάρσαλα, που απέχουν 16 χλμ.
- Στον Νομό Τρικάλων οι 14 μαθητές του Δημοτικού Κεραμιδίου θα φοιτήσουν στο Δημοτικό Φαρκαδόνας. Η απόσταση είναι 4 χλμ.
- Στην Αθήνα προς συνένωση οδεύουν τα συστεγαζόμενα 2ο Γενικό Λύκειο (με 44 μαθητές), 4ο ΓΕΛ (104) και το 42ο ΓΕΛ (125).
ΠΗΦΗ: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου